Gepost door: willem42195 | 9 juli 2009

Drinken moet!

In de Runner’s World van Juli/Augustus 2009 staat een uitgebreid artikel over lopen en drinken. Net op tijd, want na al mijn ge-expirementeer met wisselend succes, zat ik toch met wat vragen. En hoewel de zon en de hitte ongetwijfeld belangrijke factoren zijn, lijkt de theorie in het artikel vrij nauw aan te sluiten bij mijn eigen ervaringen.
 
Kort samengevat:
 
  • Bij een duur van 3u30 moet een loper met een gewicht van 80 kg 2,25 liter drinken
  • Je mag tot maximaal 2% van het lichaamsgewicht verliezen (voor 80 kg is dat dus 1,6 kg)
  • Om voldoende energie binnen te krijgen is per uur 1 liter sportdrank nodig of 2 pakjes sportgel (kijk op de verpakking!)
  • De opnamecapaciteit van koolhydraten is beperkt tot ongeveer 60 gram per uur

Concreet betekent dit voor mij nog meer drinken en nog meer koolhydraten tijdens het lopen. Rest alleen nog de vraag hoe maag-darmklachten te voorkomen. Hopelijk ken ik het antwoord tegen 11 oktober (Marathon Eindhoven).


Geef een reactie

Categorieën

