Gepost door: willem42195 | 9 april 2011

Euforie

Merci de Jos(se), merci de Jos(se), merci! Ondanks de vele bangmakerij vooraf hebben we vandaag de Crêtes de Spa uitgelopen met de vingers in de neus. Dat het zo makkelijk ging hebben we vooral te danken aan de perfecte voorbereiding onder leiding van Master Yoda Josse. Al zullen het goede weer en de staat van de ondergrond er ook wel voor iets tussen zitten.

Deze morgen om 9 uur vertrokken we met 4 richting Spa: Josse, Erwin, Dirk en willem42195. Grote afwezige was Bart, die nochtans als aanstoker geldt (zie Ik was erbij!).

Onderweg veranderde het weer, maar uiteindelijk blaakte ook Spa onder de zon. En Spa was niet het enige wat schitterde Smile.

Svetlana Bolshakova

Stipt om 13u05 werd het startschot gegeven. Dirk wist ons te vertellen dat het rare startuur wordt ingegeven door praktische overwegingen. Rond kilometer drie kruist het parcours een spoorweg en de start is afgestemd op de doorkomende treinen.

We waren gewaarschuwd voor de Chemin des Moutons die begint aan kilometer 4. Ondanks alle lyrische beschrijvingen vooraf, vonden we het moeilijk om er ons een beeld van te vormen. Ik kan dan ook alleen maar zeggen dat je er zelf moet opgelopen hebben om te weten wat het is.

Daarna volgde de eerste afdaling. Door mijn (over?)gewicht en ook het feit dat ik een hevige hiellander ben, is dalen niks voor mij. Ik kreeg dan ook al snel pijn links in mijn onderrug. Gelukkig verdween die na een paar kilometer doorbijten en kwam hij niet meer terug.

De volgende etappe was de beklimming van de ski-piste. Een hallucinant zicht met een fantastische (en steile!) apotheose. Maar tegelijk ook niet de verschrikking waarvoor gevreesd.

Toen we net over de top waren, werd ik aangesproken door een autochtoon. Hij vroeg hoeveel ‘moeilijkheden’ er nog volgden. Ik informeerde hem dat het mijn eerste deelname was en vertelde hem wat ik wist over het parcours.  Waarop hij antwoordde dat het zijn 3e keer was. Wel, wie zo’n parcours vergeet is een …!

Vervolgens werd er gedurende lange tijd stevig gedaald waarbij ik eerst steken kreeg onder mijn rechter ribben en daarna pijn in mijn linker quadriceps.

Oef, eindelijk terug bergop. Derde en laatste helling. Lang had ik gehoopt te kunnen schrijven dat ik de wedstrijd heb uitgelopen zonder 1 keer te stappen. Helaas. De laatste helling was een single track en voor mij kwam alles tot stilstand. Ik probeerde langs rechts toch voorbij te gaan, schoof weg met mijn steunbeen en kwam met de bal van mijn linkervoet onzacht in aanraking met een scherpe steen. Ik voelde de pijn tot op het bot en twee minuten lang was ik niet in staat om te lopen.

Profiiciat aan Erwin die er wel in slaagde de ganse wedstrijd te blijven lopen!

Op het einde volgde nog een zeer technisch (maar zo prachtig!) stuk langs het kabbelende water en voor we het goed en wel beseften bereikten we (behoorlijk fris) na 1u51 de finish.

Wat heb ik genoten! Voor mij is dit de mooiste wedstrijd van allemaal. Minder zwaar dan Battice (waar vooral de afstand doorweegt), maar het parcours biedt zo ongelofelijk veel afwisseling.

Wie vooringeschreven was, kreeg ook een gepersonaliseerd borstnummer. Het is gewoon fantastisch om bij naam aangemoedigd te worden door de talrijk aanwezige toeschouwers.

Na de wedstrijd werd er uiteraard nagekaart onder het uitgebreid proeven van de lokale streekproducten Smile

Santé!


Responses

  1. […] Willem was me ook deze keer voor met zijn verslag: lees Euforie. […]

  2. […] positieve ervaringen met die andere Crêtes (Spa – zie Euforie) leek dit een leuk tussendoortje en een goede voorbereiding op Battice (aka Les quatre cimes du […]


Geef een reactie

Categorieën

