Gepost door: willem42195 | 25 september 2011

1e Hoyax trailrun, Pollare (25 september 2011)

Deze morgen om 9 uur pikte ik Josse op. We waren zeer benieuwd hoeveel volk zou opdagen voor de 1e Hoyax trailrun in Pollare. Na aankomst begaven we ons naar de inschrijvingspost waar we konden vaststellen dat er zowel voor de 15 km als voor de 30 km zo’n 30 liefhebbers waren.

Terug aan de auto bleek dat Josse plots van naam veranderd was: hij heette nu Benjamin. Even later was de vergissing rechtgezet. Ondertussen liep de parking langzaam aan vol. Naast ons parkeerde Ronny Michiels en iets later kwam ook Guy De Blander toe. Zij zouden respectievelijk de tweede en de eerste plaats voor hun rekening nemen. Josse werd verdienstelijk vierde.

Op weg naar de start voegde Bart Hinneman zich bij ons. De ereplaatsen bij de vrouwen werden reeds op voorhand verdeeld: slechts 1 dame diende zich aan voor de 30 km. Nog wat instructies van de organisatie en iets voor 10 uur gingen we op pad.

De eerste kilometers liep ik samen met Bart. Hierdoor lette ik iets minder op en na 2 kilometer misten we een wegwijzer maar dankzij een oplettende achterkomer zaten we als snel terug op het goede pad. Bart bleef maar trekken (‘t is Bart hé) en dus besloot ik om hem te laten gaan.

Ik nestelde me in een ander groepje en kon van dichtbij vaststellen dat de combinatie Vibram five fingers en geen kousen niet echt ideaal zijn voor dit soort werk. Vanaf kilometer 5.5 week het parcours enigszins af van wat we verkend hadden. Toen rond kilometer 8 mijn GPS opnieuw piepte met de melding ‘Van koers’ reageerde ik dan ook niet en volgde ik de 2 mannen voor mij.

Al snel begon ik te twijfelen maar we liepen toch door tot de volgende kruising om daar effectief vast te stellen dat we fout zaten. Een groepje van 5 inclusief een begeleider van de organisatie (op mountainbike) dienden rechtsomkeer te maken. Dit leverde ons 800 m extra op. We waren ook een aantal plaatsen verloren waardoor ook de vrouwelijke collega nu voor ons liep. Daar moet je dan het parcours voor verkend hebben…

Verderop kregen we een hele tegenstroom aan ruiters en paardenkoetsen te verwerken. Hierdoor zaten we letterlijk en figuurlijk in de (paarden)shit en beten we in het stof. Bovendien waren er ook nog een aantal loslopende honden bij.

Rond kilometer 20, vlak voor de brug over de Dender, kwam ik Bart weer tegen. Hij sloot even bij me aan om daarna weer zo’n 50 a 100 meter voor me uit te gaan lopen. We naderden nu aan het stuk naast het jaagpad dat we niet hadden kunnen verkennen en waarvan Josse vreesde dat het er behoorlijk modderig zou kunnen bijliggen. Josse kreeg gelijk. De mountainbiker voor me ging bijna op zijn gezicht en ik verloor bijna een schoen.

Volgende obstakel: de Flierendries. Bart kreeg een slag van de hamer en ook de loper tussen ons in kreeg het lastig. Ik hield mijn tempo vast. De laatste 7 kilometer zou ik er helemaal alleen voorstaan.

Aan het kapelletje naast het bos versperde een blauw touw ons de weg. Ik stapte erover; de kleinere lopers – zo vertelden ze me achteraf – zijn er onder gekropen Smile Eén loper werd het touw echter fataal: hij liep de verkeerde richting uit en kwam tot aan zijn knieën in de modder te zitten.

De laatste kilometers gingen zeer vlot – te vlot blijkbaar want iemand van de organisatie slaagde er niet in een foto te maken Sad smile.

We werden nog even in verwarring gebracht door een stelling die dakwerkers pal op onze single track hadden geplaatst maar daarna konden we de aankomst ruiken. Na 2 uur 46 kwam ik voldaan over de finish. De tank was nog niet leeg en dat geeft vertrouwen voor Brussel volgende week.

Josse, Ronny, Guy en willem42195 kaartten nog even na op een zonnig terrasje met een ‘Zwarte Flesch” of andere gepaste recuperatiedrank.

Proficiat aan de organisatie voor dit prachtige event én de belofte dat er volgend jaar een vervolg komt.

Proficiat ook Petra met je ‘dik’ nieuwe PR in Berlijn. 3:15:35. Waaaaaaw!


Responses

  1. Dus jullie zijn in mijn achtertuin verloren gelopen? Ik heb dat enkele weken geleden ook al ergens op een blog moeten lezen😉. En nu met den Bart H erbij? Wel wel wel.
    Allé jullie hebben jullie precies geamuseerd en veel succes zondag in Brussel

    • Je hebt gelijk – zonder ervaren gids loopt het wel eens fout ;-} Jammer dat we mekaar gemist hebben in Ternat.

  2. Amai een heel avontuur zo te lezen, spijtig dat ik er niet bij kon zijn maar volgende keer zeker wel en dan ook mijn topfotograaf hé. Hoe ist mogelijk dat ze u missen ?

  3. […] voorbije weken heb ik de kousen uitgebreid kunnen testen: eerst op de Hoyax trail run en daarna de Brussels marathon. Tijd voor een evaluatie […]

  4. […] Josse en ik vandaag naar Lier voor een ‘natuurloop’. Na de zeer positieve ervaring met de Hoyax trail van enkele weken terug waren de verwachtingen hoog gespannen. Voor de zekerheid had ik alvast mijn […]

  5. […] of ik met zo’n titel het record van de vorige meest succesvolle blogpost kan verbreken (Hoyax trail run) […]


Geef een reactie

Categorieën

