Gepost door: willem42195 | 1 november 2011

Van Oers Marathon Etten-Leur 2011

Eén van mijn doelstellingen dit jaar was om minstens 1 voorjaarsmarathon te lopen (zie What’s the status?) en als het enigszins kon ook nog 1 in het najaar. Om verschillende redenen kwam er van de voorjaarsmarathon niks in huis. Stilaan begon Josse ook goesting te krijgen en zo onstond het plan om in het najaar samen een marathon te lopen.

Ons oog viel op de marathon van Oostende (9 oktober) en ook Eindhoven (zelfde datum) werd even overwogen. Tot een familiefeest roeit in het eten gooide. Bovendien had Josse het gevoel er nog niet helemaal klaar voor te zijn.

Bij wijze van test schreef ik me last minute in voor de marathon van Brussel (2 oktober). Ik liep met de handrem op en haalde fris en monter de finish. Test geslaagd🙂

Josse droomde intussen hardop van de Van Oers marathon in Etten-Leur, niet in het minst geprikkeld door de mooie prestaties van Petra, Yves en Kristof.

Mijn trainer vond het absoluut geen goed idee – zo kort na Brussel en 2 weken voor Battice – maar onder het motto "Live Hard Die Harder" kon ik het (natuurlijk) niet laten met Josse mee te gaan. Op de valreep sloot ook Kristof zich bij ons aan.

Na een iets langere nacht, vertrokken we rond 8 uur richting Nederland. Het leuke aan zo’n kleinschalige marathon is dat het helemaal niet druk is aan de start. Een mooie gelegenheid om kennis te maken met een paar collega-bloggers. Om deze raspaarden te vinden moet je natuurlijk hun habitat kennen. Dus trok ik eerst naar voor waar we op de eerste rij Frankie Leus aantroffen.

Vervolgens was Koen Vansteenkiste aan de beurt. Hem verwachtte ik helemaal achteraan. Misschien lijkt hij niet op zijn foto, want ik kon hem niet vinden😦

We startten zo’n 2 minuten te vroeg. Bij gebrek aan pacers had ik had me een tempo voorgenomen van 5:43. Maar al gauw werd het duidelijk dat mijn ‘tempo van de dag’ hoger lag. Ik maakte vlug enkele berekeningen: 5:19 zou me een eindtijd opleveren van 3:44:03. Nee, dat kon ik Yves niet aandoen ;-}. Ik deed de peer in 2 en zo kwam ik uit bij 5:31.

Net op het moment dat ik aansluiting had gevonden bij een mooi groepje (voorbij km 7), trok moeder natuur aan mijn arm en moest ik even aan de kant voor een pitstop. Ik zette de achtervolging terug in, sprong van groepje naar groepje zonder te forceren en kroop langzaam dichterbij. Toen ik er bijna was (voorbij kilometer 17) was het weer zover. Terug de bosjes in en terug in de achtervolging.

Aan het einde van de eerste ronde werd een deel van het parcours in twee richtingen gelopen. Frankie, Josse en Kristof waren echter al lang gepasseerd. Toen ik zelf aan mijn 2e ronde begon hoopte ik bij de achterkomers Koen te ontdekken maar weer zag ik hem niet. Uit zijn verslag blijkt waarom…

Na zo’n 27 kilometer werd ik door een motor verzocht om links te gaan lopen. De halve marathon kwam eraan. Indrukwekkend om te zien! 1 man op kop met een zeer ruime voorsprong. Door de snelheid waarmee hij mij voorbijging leek ik even stil te staan. Hij finiste in 1:06:58.

Vanaf kilometer 30 werd ik langs alle kanten voorbijgestoken door deelnemers aan de halve marathon. Een paar kilometer verder was het dan mijn beurt om de lijken van de hele marathon op te rapen. De laatste kilometers kon er nog een kleine tempoversnelling aan af zodat ik finishte met een gemiddelde van 5:29.

uitslag

Ik vond het interessant om eens de vergelijking te maken met Brussel.

De evaluatie van deze marathon is bijzonder positief: zeer goed georganiseerd, mooi en aangenaam parcours en democratisch geprijsd (20 EUR). Alleen jammer dat we geen T-shirt op de kop konden tikken.

Proficiat aan Josse die nog maar eens onder de 3 uur dook en Kristof die zijn PR naar beneden bijstelde. Het wordt drummen met al die champagnelopen die ons nog te wachten staan.


Responses

  1. ‘k ben een jaartje ouder … maar nog altijd even kaal🙂
    sterke prestatie van je .. volgende keer spreken we beter af!

  2. Uit de grafiek kan dan je dan ook alleen maar vaststellen dat u conditie nog beter is dan in Brussel en dat Battice waarschijnlijk een voltreffer voor je zal worden als u niemand ophoudt🙂

    • Hij zou wel kunnen worden opgehouden door moeder natuur hé … typisch hé voor die mannen.

  3. proficiat Willem
    Volgens mijn gedacht bent U op het goede spoor
    stelselmatig lichtjes verbeteren ideaal.
    voor mezelf zit Battice erniet meer in,wegens te weining
    duurlopen van 30 km

  4. Proficiat hé met die blijvende prestaties (op 6 weken tijd 2 marathons en bergkoerske). Ge ziet duidelijk dat dat gegiste spul wel zijn vruchten afwerkt😉

  5. […] (gelukkig) niet zo erg als de titel doet vermoeden. Maar zo voelt het wel een beetje aan tussen de marathon en Battice in. Vaak wordt geadviseerd om na een marathon een paar weken rustig aan te doen alvorens […]


Geef een reactie

Categorieën

