Gepost door: willem42195 | 9 juni 2012

Mixed 5000m (Ninove 8 juni 2012)

In de loop van de week beslisten Petra en ik om samen een 5000m te lopen op de piste te Ninove. Mijn geblesseerde kuit herstelde vlot en ook de recuperatie na ’t Hol op verliep prima. Niets hield ons tegen om het er op te wagen.

Het is al 5 jaar geleden dat Petra nog eens een 5000m liep en haar persoonlijke besttijd van 19’17"79 dateert al van 2005. Voor mij daarentegen was het mijn debuut: nooit eerder liep ik een wedstrijd op de piste.

Tegenwoordig laat de atletiekbond toe dat mannen en vrouwen samen in één reeks lopen en dus kon Petra gebruik maken van haar luxe haas. De wedstrijd vond plaats om 21u20 en aan het einde van een werkweek. Dat is niet bevorderlijk voor de prestaties maar Petra had veel steun aan haar gezin dat voltallig aanwezig was en enthousiast supporterde.

De opwarming gaf ons een goed gevoel. Ons doel was om te lopen aan 4 minuten per kilometer. Er waren 12 deelnemers waarvan 2 vrouwen: een junior (ook met haas) en Petra.

Niet verwonderlijk ging de eerste ronde iets te snel in 1’32. Ik stelde bij, Petra volgde. Er stond een stevige wind maar gelukkig bleef het droog. Na 1km kwamen we door in 4’02, min of meer op schema dus. Op 3km zaten we aan 12’09. Petra kreeg het steeds lastiger en ik moest regelmatig achterom kijken of ze nog kon aansluiten.

We hadden ook heel de wedstrijd een ‘wieltjeszuiger’ aan ons been. Ronald Descamps van Rieme profiteerde tot in de laatste ronde ongegeneerd van mijn haaswerk. Petra probeerde zo goed en zo kwaad als ze kon het tempo vol te houden. Luid aangemoedigd door haar kinderen en met wat peptalk van mij beet ze door.

Veel verval was er niet in de slotkilometers en met een laatste ronde in 1’32 finishten we in 20’21”06. Daar zijn we tevreden mee. Hiermee is meteen duidelijk dat een tijd onder de 20 minuten onder ideale omstandigheden zeker tot de mogelijkheden behoort. Later op het seizoen zullen we zeker nog eens een poging ondernemen.

Met dank aan Jens voor de foto’s.


Geef een reactie

Categorieën

